L’Informe del Síndic de Greuges del 2016 destaca les atencions en temes de vulnerabilitat social, sostenibilitat territorial i subministraments bàsics

Dilluns, 6 de febrer de 2017 a les 13:55

A Sentmenat es van atendre un total de 13 queixes i 14 consultes

La vulnerabilitat social, la sostenibilitat territorial i els subministraments bàsics han centrat l’atenció del Síndic de Greuges, el passat 2016. Aquestes són les principals dades extretes de l’Informe al Parlament 2016, lliurat el passat 1 de febrer per part del síndic de greuges de Catalunya, Rafael Ribó, a la presidenta del Parlament, Carme Forcadell. A Sentmenat, han estat un total de 27 actuacions, 13 de les quals han estat queixes i 14, consultes.

A més, cal recordar que el passat 29 de juny, el Síndic va visitar el municipi, en la seva programació de desplaçaments a la comarca. En aquesta visita es van atendre un total de 4 queixes i 1 consulta. En el total de la comarca, el Síndic de Greuges va atendre el 2016 un total de 898 queixes i 773 consultes. A Catalunya, han estat un total de 20.650 atencions, entre queixes (10.013), actuacions d’ofici (281) i consultes (10.356).

Principals aspectes d’interès de l’informe

Més enllà de les xifres, aquest informe conté una mostra qualitativa dels problemes i de les situacions concretes que requereixen una especial atenció per part de l’Administració.

Algunes dades destacables respecte a l'eficiència de la institució són la reducció del temps de resolució de les queixes, que s'ha situat en 123,4 dies, davant dels 132,6 dies de l'any 2015. El grau d'acceptació de les resolucions emeses ha superat per primer cop el 99%.

També és destacable la tasca que fa l'oficina itinerant del Síndic, que el 2016 ha celebrat els 20 anys des que es va fer la primera sortida. En tot l'any ha fet 113 desplaçaments, que s'han traduït en 1.620 visites. 

Així, més d’un 33% de les queixes i actuacions d’ofici iniciades pel Síndic al llarg de 2016 es corresponen a temes propis de les polítiques socials. És un percentatge superior al de l’any anterior i segueix la dinàmica dels darrers exercicis, en què els drets socials han estat els principals protagonistes de les actuacions del Síndic.

En aquest sentit, el Síndic ha detectat que, malgrat que en termes macroeconòmics sembla que Catalunya està sortint de la crisi econòmica dels darrers anys, moltes famílies continuen trobant-se en situacions vulnerables, fet que requereix el compromís per part de les autoritats de prioritzar les polítiques socials que afecten els serveis socials, la salut i l’educació públiques o l’accés a l’habitatge, entre d’altres.

L'Informe 2016 també posa en evidència com la manca de certes regulacions i normatives i l'excessiva exigència de tràmits impedeixen el complet exercici de drets en la majoria de matèries.

El Síndic ha recomanat, per exemple, que se simplifiquin els processos d'accés als ajuts per pobresa energètica, a la renda mínima d'inserció i als ajuts de la llei de dependència. Les dificultats i el desconeixement sobre procediment administratiu també afecten el compliment de drets en temes de participació ciutadana sobre projectes públics o a l'hora d'accedir a un habitatge social.

El document i un resum de totes les resolucions emeses estan disponibles al web del Síndic www.sindic.cat.

Darrera actualització: 07.02.2017 | 13:54