Enguany la campanya de la Diputació es basa en donar a conèixer els drets dels consumidors en els serveis bancaris.
En aquest any 2021, els sectors econòmics que han acumulat més reclamacions dels consumidors de la demarcació de Barcelona han estat les telecomunicacions, el subministrament elèctric i els serveis financers. En l’àmbit del sector bancari, que és en el que se centra enguany la campanya, gran part de l'augment experimentat en les reclamacions rebudes pels serveis públics de consum locals han estat relatives a targetes o a comptes i dipòsits, de l'altra. Tot i això, els préstecs hipotecaris segueixen sent el motiu principal de les reclamacions rebudes.
Pel que fa a l'ús de targetes, l'increment més significatiu de reclamacions ha estat relacionat amb operacions fraudulentes derivades del comerç electrònic, que han pogut créixer per l'impacte de la pandèmia de Covid-19, així com amb la contractació de targetes 'revolving'. Un altre aspecte a destacar és el nombre de queixes tramitades per persones vulnerables o en risc real d’exclusió financera respecte les seves relacions amb les entitats bancàries, com ara el tancament d’oficines, les limitacions de l’horari de retirada de diners en efectiu per finestreta o pel pagament de rebuts i, especialment, l’increment del preu de les comissions.
Tenint en compte aquesta problemàtica, les accions del Dia Mundial del Consumidor 2022 van orientades cap a una campanya comunicativa per explicarquins són els drets de les persones usuàries dels serveis bancaris, amb l'objectiu de contribuir a la prevenció de conflictes i fomentar actituds de consum conscient i responsable, des del convenciment de que la informació i el coneixement són la millor eina per assolir aquest objectiu.
Pots trobar tota la informació detallada a: https://www.diba.cat/es/web/dia-consumidor/inici