Sentmenat s’adhereix al manifest institucional per lluitar contra la violència masclista
p>
El manifest institucional d’aquest any denuncia especialment les violències sexuals “perquè són la màxima expressió de la dominació patriarcal envers les dones”. Malgrat els progressos que ens han aportat les lleis catalanes 17/2015 d’Igualtat Efectiva de dones i homes i 5/2008 del dret a les dones a eradicar la violència masclista, el manifest declara que “les violències sexuals no són socialment contestades de manera contundent”. La societat encara qüestiona la dona víctima de l’agressió i la responsabilitza: les dones han de vigilar si surten soles, si es vesteixen d’una manera provocativa, si no es resisteixen prou davant d’una agressió sexual…
Les institucions que signen el manifest també reconeixen que “una part de la joventut no percep l’existència de desigualtats entre homes i dones i no identifica determinades conductes d’abús i control com a formes d’exercir la violència masclista”. Amenaces, humiliacions, gelosia…són pràctiques habituals en les relacions de parella que no s’identifiquen com a violència masclista. “Les creences tradicionals al voltant de l’amor romàntic afavoreixen aquesta tolerància juvenil cap a la violència masclista”.
La coeducació: estratègia per modificar les relacions de poder, d’abús i de limitacions estereotipades per a cada gènere
Des de la Regidoria d’Igualtat, Gènere i LGTBI volem impulsar accions de coeducació als centres del municipi, especialment als centres d’educació secundària, com una eina important per ajudar a eradicar la violència, el ciberassetjament o la homofòbia. Segons el departament d’ensenyament de la Generalitat de Catalunya, la coeducació és “l’acció educativa fonamentada en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de les nenes i els nens, i de les noies i els nois, independentment del seu sexe o orientació sexual, potenciant així la igualtat real d’oportunitats”.
Una mostra d’acció coeducativa seria “Nens i Nenes, Nenes i nens, un conte per la Igualtat” que va tenir lloc a la biblioteca el dimarts dia 22 de novembre a les 17:30. Cal trencar els estereotips de gènere i els clixés. Per què una nena no pot jugar a cavallers i un nen no ha de jugar amb nines?
La biblioteca Frederic Alfonso i Orfila també ha col•laborat amb la commemoració del actes del 25N i el divendres acollirà un taller Repensem els contes adreçat a persones adultes sobre com fomentar la igualtat de gènere a través dels contes. El taller tindrà lloc a les 17:30 i pretén “donar eines a pares, mares i professionals de l'educació per detectar el sexisme, els estereotips de gènere, els rols de gènere o les discriminacions tot donant valor a la funció educativa de les històries. A la vegada, s'ofereixen eines per poder canviar aquests contes i repensar els valors que transmeten. També es visibilitzen aquelles històries, tradicionals o de nova creació, que trenquen amb els estereotips i mostren el món d'una altra manera” segons explica la Trama Serveis Culturals, encarregada del taller.
Les entitats locals s’impliquen activament per lluitar contra la violència masclista
Divendres a les 20:00 s’inaugura l’exposició Dones Visibles a l’espai expositiu La Finestra del Cafè del Coro. Es presenta el grup Cop d’Art, joves artistes del Taller de Dibuix i Pintura del Taller d’Art de Sentmenat. Les seves obres són un homenatge a la dedicació de les dones a la cura d’altres persones, fills/es, gent gran, persones amb dependència … i a les tasques domèstiques. Tasques que encara fan majoritàriament les dones en tenir-les atribuïdes socialment i culturalment per raó de sexe. És per aquest motiu que des de la Regidoria d’Igualtat volem impulsar iniciatives per afavorir la coresponsabilitat entre homes i dones del treball de mercat i del treball domèstic i de cura de persones, tal i com estableix la Llei 17/2015 d’igualtat efectiva de dones i homes.
Després de la inauguració de l’exposició, el Taller de Teatre del Casal de Joves, dirigit per Mireia Pasqual, ens oferirà una performance contra la violència masclista que han estat treballat durant aquest mes de novembre i a partir de les 21:00, en el salonet del Coro, la companyia teatral amateur la Filipanda ens oferirà una actuació titulada “Zero...” per aborda la violència de gènere “des d’una perspectiva educativa, punyent i critica” segons paraules de l’agrupació teatral. “Qüestionar què és i què no és violència, que és el gènere o com afecten aquestes condicions a la nostra quotidianitat més immediata” són alguns dels objectius del seu espectacle.
Per tancar la commemoració del 25N, el dissabte 26 de novembre d’11:00 a 13:00, el Club de Judo Sentmenat ha organitzat un Taller de Judo per a dones de 2 hores, una petita introducció al judo i a l’autodefensa. Tal i com conclou el manifest institucional, “ens fem nostra la frase de la reconeguda vocalista Nina Simone que afirmava: la llibertat per a mi és no tenir por”. Les dones necessitem eines que ens alliberin de la por i que ens permetin ocupar els espais públics. L’autodefensa pot ser una d’aquestes eines i us animem a provar-la! Per tal d’afavorir la participació, oferim servei de canguratge a les mares que ho necessitin.
També volem fer menció a l’Espai Socio-educatiu Gomet Verd de Creu Roja, que durant aquestes setmanes han treballat el tema del masclisme amb els infants i adolescents i exposaran al carrer els cartells que han fet.
Agraïm molt la implicació de totes les entitats en aquests actes i en la lluita contra la violència envers les dones. Segons paraules del manifest, “és necessari que sumem les voluntats i els sabers dels moviments feministes i grups de dones, i que comptem amb la implicació de tota la ciutadania...per eradicar aquesta xacra social”.
Què es commemora el 25 de novembre?
El dia 17 de desembre de 1999, l’Assemblea General de l’ONU declarà el 25 de novembre com el Dia internacional de la eliminació de la violència contra les dones i invità als governs, les organitzacions internacionals i a les organitzacions no governamentals a que organitzin aquell dia activitats dirigides a sensibilitzar a l’opinió pública pel que fa al problema de la violència contra la dona.
Per què el 25 de novembre? La data fou triada en commemoració pel brutal assassinat el 1960 de les tres germanes Mirabal, activistes polítiques de la República Dominicana, per ordre del dictador Rafael Trujillo.
Qui són les germanes Mirabal? Patria, Minerva, Maria Teresa i Dedé Mirabal eren quatre germanes de família benestant, amb idees democràtiques. En un ball, Minerva Mirabal, va ser festejada pel senyor Trujillo, segons expliquen, el seu refús i el seu menyspreu així com la seva activa participació en l’oposició al règim de Trujillo va comportar que el dictador es revengés en tota la família. El pare fou empresonat i maltractat, els marits respectius també van formar part de l’oposició i van ser empresonats. Elles també van ser a la presó en alguna ocasió. Quan tornaven de visitar els marits empresonats, les van detenir en un indret solitari i les van assassinar per ordre del govern simulant un accident a elles i al xòfer, a excepció de Dedé que es va quedar a casa amb la mare. L’any següent va ser assassinat Trujillo.