L'ajuntament aprova al ple del mes de novembre per unanimitat el reglament per tenir un canal de denúncies propi

Dimecres, 4 de desembre de 2024

L'equip de govern fa un pas més en la lluita contra el frau i la corrupció.

Mitjançant aquest reglament es compleix la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, que transposa la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del dret de la Unió.

El sistema intern d’informació es configura com el mitjà preferent per presentar alertes i incorpora els canals interns a través dels quals els alertadors poden presentar comunicacions amb la garantia de confidencialitat de la seva identitat, per fomentar la comunicació interna de la informació, que ha de permetre a la mateixa administració adoptar les mesures necessàries per fer front a les conductes que poden ser lesives per a l’interès públic.

La defensa de l’interès públic és un dels principis fonamentals que ha de regir l’actuació dels servidors públics. En aquest sentit, la creació del sistema intern d’informació contribueix a facilitar la comunicació de les actuacions que poden amenaçar l’interès públic. Permet, per una banda, esclarir els fets, reconduir les conductes impròpies i revisar les actuacions de l’Administració, i, per altra banda, evitar la normalització i la perpetuació de les conductes impròpies o de les infraccions que es puguin materialitzar. També permet sensibilitzar els servidors públics en matèria d’ètica en la gestió pública a partir de la seva col·laboració en la prevenció i detecció de conductes eventualment fraudulentes.

El sistema intern d’informació es configura com un mecanisme de detecció que permet a l’Ajuntament conèixer les accions o omissions contràries al dret, actuar per defensar l’interès públic, millorar la gestió pública, fer palès el compromís de l’organització i dels servidors públics amb la transparència, l’honestedat i la integritat, i, en últim terme, reforçar la confiança de la ciutadania en les institucions públiques.

D’acord amb aquests objectius, el sistema intern d’informació es configura com una política de foment de l’alerta i de protecció de l’informant que es basa en els principis i finalitats següents:

  1.  El compromís institucional de l’Ajuntament amb la prevenció del frau, i amb l’observació dels estàndards més elevats en el compliment de la llei i dels principis ètics i normes de conducta que han de regir l’actuació dels servidors públics.
  2.  Una tolerància zero amb les infraccions de la llei, el frau i la corrupció i una aposta a favor de la integritat, el foment i la millora del bon govern i les bones pràctiques en la gestió pública.
  3.  El foment d’una cultura organitzativa dissuasiva i preventiva que trenqui el silenci i la impunitat davant de conductes il·legals i impròpies, i també confiable perquè les persones que n’informin no tinguin por de represàlies.

L'objectiu de l'ajuntament és dotar-se de nous instruments que permetin un bon desenvolupament de les seves obligacions i dels nous reptes que tenim al davant.

Darrera actualització: 4.12.2024 | 13:27