L'ajuntament aprova al ple del mes de novembre per unanimitat el reglament per tenir un canal de denúncies propi
L'equip de govern fa un pas més en la lluita contra el frau i la corrupció.
Mitjançant aquest reglament es compleix la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, que transposa la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del dret de la Unió.
El sistema intern d’informació es configura com el mitjà preferent per presentar alertes i incorpora els canals interns a través dels quals els alertadors poden presentar comunicacions amb la garantia de confidencialitat de la seva identitat, per fomentar la comunicació interna de la informació, que ha de permetre a la mateixa administració adoptar les mesures necessàries per fer front a les conductes que poden ser lesives per a l’interès públic.
La defensa de l’interès públic és un dels principis fonamentals que ha de regir l’actuació dels servidors públics. En aquest sentit, la creació del sistema intern d’informació contribueix a facilitar la comunicació de les actuacions que poden amenaçar l’interès públic. Permet, per una banda, esclarir els fets, reconduir les conductes impròpies i revisar les actuacions de l’Administració, i, per altra banda, evitar la normalització i la perpetuació de les conductes impròpies o de les infraccions que es puguin materialitzar. També permet sensibilitzar els servidors públics en matèria d’ètica en la gestió pública a partir de la seva col·laboració en la prevenció i detecció de conductes eventualment fraudulentes.
El sistema intern d’informació es configura com un mecanisme de detecció que permet a l’Ajuntament conèixer les accions o omissions contràries al dret, actuar per defensar l’interès públic, millorar la gestió pública, fer palès el compromís de l’organització i dels servidors públics amb la transparència, l’honestedat i la integritat, i, en últim terme, reforçar la confiança de la ciutadania en les institucions públiques.
D’acord amb aquests objectius, el sistema intern d’informació es configura com una política de foment de l’alerta i de protecció de l’informant que es basa en els principis i finalitats següents:
- El compromís institucional de l’Ajuntament amb la prevenció del frau, i amb l’observació dels estàndards més elevats en el compliment de la llei i dels principis ètics i normes de conducta que han de regir l’actuació dels servidors públics.
- Una tolerància zero amb les infraccions de la llei, el frau i la corrupció i una aposta a favor de la integritat, el foment i la millora del bon govern i les bones pràctiques en la gestió pública.
- El foment d’una cultura organitzativa dissuasiva i preventiva que trenqui el silenci i la impunitat davant de conductes il·legals i impròpies, i també confiable perquè les persones que n’informin no tinguin por de represàlies.
L'objectiu de l'ajuntament és dotar-se de nous instruments que permetin un bon desenvolupament de les seves obligacions i dels nous reptes que tenim al davant.