Sentmenat, municipi lliure de desnonaments

Divendres, 31 de gener de 2014
L'Ajuntament declara Sentmenat municipi lliure de desnonaments i en defensa activa del dret d'habitatge, subscrivint el text d'una moció proposa per la Plataforma de defensa dels Serveis públic de Sentmenat, la moció ha estat aprovada per unanimitat. Text íntegre de la moció:



MOCIÓ SENTMENAT MUNICIPI LLIURE DE DESNONAMENTS

Atès que a dia d'avui hi ha moltes famílies en situacions dramàtiques, que han perdut el seu habitatge, sense poder pagar la hipoteca o a punt de deixar de pagar-la. Algunes d'elles estan ja en fase d'execució hipotecària, per la qual cosa temen ser desallotjades de les seves llars pròximament.


Atesa la nul·la regulació del sistema bancari que provoca que aquestes famílies no només corrin el risc de perdre les seves cases i quedar-se al carrer, sinó també de mantenir part del deute contret amb l'entitat bancària, ja que ara els bancs estan taxant els mateixos habitatges a preus inferiors.


Atès que les persones hipotecades són víctimes d'un frau hipotecari generalitzat i d'unes clàusules contractuals abusives. Van ser els bancs els que van facilitar i van atorgar hipoteques, van sobrevalorar la taxació de l'habitatge, inflant el preu i augmentant així el deute contret. Però la llista d'irregularitats no acaba aquí: comissions abusives, contractació obligada d'assegurances cares i inútils, interessos variables referenciats a l'euríbor més uns diferencials desorbitats, informació esbiaixada, quan no enganyosa, sobre possibles augments de la hipoteca, etc. Tot això amb una finalitat inequívoca: optimitzar beneficis i sortejar els controls de risc que tot sistema creditici raonable hauria de tenir.


A diferència dels bancs, que davant l'esclat de la mal anomenada crisi no han dubtat a exigir diners públics, les famílies endeutades han complert els compromisos adquirits mentre han disposat d'una feina i els interessos l'hi han permès. Ara que ja no poden fer-ho, la resposta de les entitats creditícies ha estat intentar renegociar a favor de l'entitat o el recurs fulminant a l'execució hipotecària. Amb un agreujant: donada la "desvalorització" soferta pels pisos, és possible que qui els perdi segueixi devent diners a l'entitat que ho va endeutar.


A més d'aquest cúmul d'irregularitats i despropòsits, no hem d'oblidar la responsabilitat de les diferents administracions públiques que han desenvolupat una legislació que solament ha promogut l'accés a un habitatge en règim de propietat com a única forma d'accés a un habitatge estable i segura i que en la pràctica ha significat el sobre endeutament de les famílies, marginant altres formes d'accés a l'habitatge com el lloguer. El desgravament fiscal de la compra, la inestabilitat i inseguretat dels inquilins davant una llei d'arrendaments urbans que defensa els interessos del propietari, la donis regulació del mercat hipotecari que permet hipoteques a 50 anys, la inexistència d'un parc públic de lloguer i la falta de control i restricció sobre el crèdit, han empès a milers de famílies a endeutar-se per accedir a un habitatge.


La situació actual és que hi ha famílies de treballadors i treballadores víctimes d'una crisi que no han provocat, que estan sent expulsades de les seves cases, a causa de la pèrdua de la feina en molts casos i com a conseqüència d'això la impossibilitat de pagar la hipoteca. Els bancs no poden seguir traient a la gent de les seves cases i que aquesta, a més, segueixi tenint un deute considerable amb ells.


Conscients del problema tan greu que suposa per a les famílies l'execució o l'amenaça d'un desnonament, exigim a l'ajuntament l'adopció d'una sèrie de mesures de suport a les persones afectades.


Pels motius exposat, l'Ajuntament de Sentmenat aprova la següent moció, adoptant els següents


ACORDS:


Primer.- Instar al Govern de l'Estat espanyol a legislar, de conformitat amb l'article 8.d) de la Llei 58/2003 General Tributaria, i fent referència sempre a titulars de primera residència:


a) L'atribució de la condició de substitut del contribuent a l'entitat financera creditora i promotora del procediment de desnonament, alliberant així al subjecte passiu (persona o família desnonada) de la càrrega de la plusvàlua.
b) La possibilitat que els ens locals puguin accelerar la declaració de fallida dels subjectes passius respecte de quotes meritades amb anterioritat a la mencionada reforma legislativa.


Segon.- Acordar, a través de la Junta de Govern Local, la suspensió cautelar l'any 2014 de les liquidacions de les plusvàlues als afectats per processos de desnonament d'habitatges de primera residència.


Tercer.- Adherir-se al Protocol d'Execució de les Diligències de Llançament als Partits Judicials de Catalunya signat el passat 5 de juliol per l'ACM, la FMC, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, el Departament de Justícia de la Generalitat, les quatre Diputacions provincials, el Consell del Col·legi d'Advocats de Catalunya i el Consell del Col·legi de Procuradors dels Tribunals de Catalunya.


Amb aquest protocol es garanteix que els serveis socials de l'ajuntament seran avisats des de l'inici del procés judicial, en cas que es detecti una situació de risc d'exclusió social. Un cop avisats, en el termini màxim de deu dies els serveis socials municipals remetran l'informe avaluador a partir del qual, el Servei d'Actes de Comunicació de Barcelona, en coordinació amb el secretari responsable de la tramitació del procediment judicial, disposarà el que correspongui amb vista a la pràctica del llançament.


L'objectiu és coordinar l'acció de les institucions signants en els processos d'execució de les diligències de llançament que disposen els jutjats i realitzar totes les actuacions que puguin ajudar a millorar la situació de les famílies o les persones en situació de vulnerabilitat social pendents d'una diligència de llançament, d'un procediment de desnonament o d'una execució hipotecària.


Amb aquest protocol es pretén, per tant, donar una resposta eficaç a la greu situació a què es veuen abocades moltes famílies facilitant la informació sobre cada desnonament o execució hipotecària a l'àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament.


Quart.- En els casos en què no es pugui impedir el desnonament, treballar per garantir l'immediat reallotjament en un habitatge digne en règim de lloguer social assequible, a poder ser al mateix barri.


Cinquè.- Fer un cens amb caràcter urgent dels pisos buits en mans de les entitats financeres per després poder aplicar mesures que forcin la seva posada immediata en lloguer social assequible.


Sisè.- Interpel·lar a les entitats financeres que operen en el municipi per exigir-los que signin el conveni amb la Generalitat de Catalunya pel qual s'acordi que s'iniciaran processos de mediació abans que l'entitat financera iniciï els procediment d'execució hipotecaria fet que de ben segur permetrà reduir el nombre de desnonaments i planificar amb els serveis socials i amb la família la millor opció d'allotjament.


Setè.- Col·laboració dels serveis jurídics de l'Ajuntament amb les famílies víctimes d'un desnonament o execució hipotecària en tots els casos que ho requereixin.


Vuitè.- Que l'Ajuntament realitzi les gestions perquè no hi hagi un sol pis municipal buit, i que aquests s'emprin a donar solució a aquests casos. No poden existir persones al carrer quan hi ha moltes cases buides.


Novè.- Que l'ajuntament de Sentmenat insti al Govern espanyol i a la Generalitat perquè adopti les mesures necessàries perquè en els supòsits d'habitatge habitual i insolvència sobrevinguda de bona fe, s'apliqui la dació en pagament regulada en l'art. 140 de la Llei Hipotecària, de tal forma que, a elecció del deutor, es pugui cancel·lar, sense execució hipotecària, la totalitat del deute pendent amb el lliurament de l'habitatge encara que això no s'hagi pactat en constituir-se la hipoteca.


Desè.- L'Ajuntament de Sentmenat aprovarà i anunciarà públicament el seu reconeixement com a Poble lliure de desnonaments i com tal no col·laborarà en la imposició dels mateixos.

Darrera actualització: 25.01.2016 | 00:00